MOBILITATI

Flux 4, Acreditare E+, Anul II, Mobilitate jobshadowing, Montesilvano, Italia

Școala Gimnazială „Ion Creangă”, Iași, Romania Steag_Romania.png
Acreditare E+, proiect ID: 2024-01-RO01-KA121-SCH-000227682
Jobshadowing: Instituto Comprensivo Statale “Villa Verrocchio”, Montesilvano, Italia Steag Italia 600x400
Participanți: 2 profesori înv. gimnazial
Perioada: 02.03.2025 – 06.03.2025

            În cadrul proiectului de acreditare Erasmus + nr. 2024-1-RO01-KA121-SCH-000227682, două cadre didactice de la Școala Gimnazială „Ion Creangă” Iași, Denisa Marina Vasilică și Karla Toader, au participat în săptămâna 3-6 martie 2025 la o activitate de tip Job-Shadowing pe tema educației pentru protecția mediului.
Schimbul de experiență s-a desfășurat la Istituto Comprensivo Statale „Villa Verrocchio” în Montesilvano, Italia. Cadrele didactice au fost întâmpinate de parteneri, în prima zi a experienței de tip Job-Shadowing și au prezentat specificul cultural și educațional românesc, Școala Gimnazială „Ion Creangă” Iași precum și proiectele derulate în cadrul instituției noastre.
            În cele 4 zile de mobilitate, profesorii au avut ocazia să ia parte la activitățile școlare, au observat modul de organizare a sistemului educațional italian, la nivel primar și gimnazial, au interacționat cu cadrele didactice din școala gazdă și cu elevii. Totodată, au urmărit modalitatea de a integra tehnologiile moderne în procesul didactic și au înțeles mai bine abordările pedagogice specifice sistemului italian.
            Cadrele didactice au mai putut observa în această săptămână și modalitatea de lucru cu elevii cu CES, instituția de învățământ fiind una cu caracter incluziv. Activitățile școlare au fost bine organizate de către școala – gazdă, programul a fost unul variat, pornind de la vizita instituției, la asistența la diferite lecții, activități outdoor și până la excursia organizată pentru a explora biodiversitatea zonei Montesilvano-Pescara. În această săptămână s-au îmbunătățit cunoștințele despre cultura Italiei (vizită Montesilvano Colle, Citta Saint` Angelo), s-a consolidat colaborarea dintre școli și s-a descoperit o nouă abordare practică și interactivă a învățării, care îi motivează pe elevi să se implice activ în procesul educațional.
           Această mobilitate Erasmus + a fost o experiență valoroasă de dezvoltare profesională, care a adus inspirație și idei noi pentru activitățile educaționale și inițiativele ecologice din Școala Gimnazială „Ion Creangă” Iași. Aplicarea bunelor practici observate în Italia poate contribui la modernizarea metodelor de predare și la crearea unor proiecte sustenabile care să implice elevii în mod activ.

 

LITERAȚIA ca drum către SINE și către SUCCES

Școala Gimnazială "Ion Creangă", Iași Steag_romania.png

Acreditare Erasmus 2023-2027 🇪🇺

ID 2024-2025: 2024-1-RO01-KA121-SCH-000227682

#LiteracyEducation

 

LITERAȚIA ca drum către SINE și către SUCCES

Pe data de 6 februarie 2025, în cadrul Școlii Gimnaziale "Ion Creangă" din Iași, s-a desfășurat un eveniment deosebit dedicat dezvoltării la elevi a competențelor de literație, la care au participat 40 de cadre didactice din învățământul preșcolar, primar și gimnazial. Sub egida proiectului Erasmus+, atelierele organizate au oferit oportunitatea de a explora noi metode didactice, inspirate din cercetările recente privind educația bazată pe creier (Brain-Based Learning - BBL), pentru a sprijini elevii în dezvoltarea abilităților de literație.

Un punct central al discuțiilor l-a reprezentat analiza a două acțiuni predictive importante realizate în cadrul școlii: aplicarea testului de literație BRIO la 258 de elevi și administrarea unui chestionar de satisfacție adresat părinților, privind calitatea actului didactic și nivelul de înțelegerii textelor de către elevi. Doamna director Nicoleta Crețu a evidențiat necesitatea acestor demersuri, subliniind impactul lor asupra succesului școlar și profesional al elevilor.

 Ateliere interactive pentru dezvoltarea literației

Cele trei ateliere desfășurate au avut un caracter interactiv, punând accent pe relația dintre literație și dimensiunea emoțională a procesului de învățare. Cadrele didactice participante au explorat prin activități practice modalități de creare a unui mediu educațional sigur, empatic și stimulant, care să sprijine dezvoltarea curiozității și motivației elevilor.

O componentă esențială a fost aplicarea principiilor BBL în activitatea didactică, ceea ce presupune adaptarea strategiilor de predare la modul natural într-o care funcționează creierul uman. Astfel, profesorii participanți au fost implicați în exerciții de lucru în echipe interdisciplinare, pentru a identifica cele mai eficiente metode de dezvoltare a competențelor de literație în rândul elevilor. Prin aplicarea acestor principii, predarea poate deveni mai ușoară, mai eficientă și mai durabilă, oferind elevilor experiențe autentice de învățare.

 Importanța literației pentru viitorul elevilor

Literația nu se rezumă doar la capacitatea de a citi și a scrie, ci include și abilități precum gândirea critică, formularea de întrebări, comunicarea eficientă și gestionarea emoțiilor. Profesorii participanți au reflectat asupra impactului acestor competențe asupra dezvoltării personale și profesionale a elevilor, manifestând dorința de a transpune în mod activ cele învățate în sala de clasă.

Impresiile profesorilor au subliniat valoarea acestor ateliere:

  • „Atelierul a fost o oportunitate excelentă de a înselege importanța inteligenței emoționale în predare și de a descoperi noi metode de integrare a acesteia în activitatea zilnică.”
  • „Aplicarea principiilor BBL în sala de clasă va aduce beneficii semnificative în modul în care elevii învață și interacționează.”

Felicitări echipei organizatoare formată din doamna director Nicoleta Cristina Crețu, doamna director adjunct Grațiela Prodan și profesorii Postolache Petronela, Alma Mateiu și Ștefăniță Borș, care au demonstrat că educația este despre oameni, conexiuni și creștere continuă!

Formare continuă pentru excelență în educație

Evenimentul a fost precedat de participarea unei echipe de 5 profesori din învățământul primar și gimnazial la cursul de formare "Brain-Based Learning. Understand How Students Really Learn", desfășurat între 20-25 octombrie 2024, la Dublin, Irlanda, organizat de Europass Teacher Academy. Această experiență internațională a oferit profesorilor noi perspective metodologice, contribuind astfel la transformarea predării într-un proces activ, interactiv și captivant.

Prin asemenea inițiative, Școala Gimnazială "Ion Creangă" din Iași confirmă angajamentul său față de excelența în educație, sprijinind cadrele didactice în dezvoltarea unor practici inovatoare și eficiente pentru formarea elevilor de astăzi și a adulților de mâine.

Coordonator Acreditare E+,

Dir. adj. prof. Grațiela Prodan

Literația ca drum către sine și către succes

https://padlet.com/almagavril/feedback-atelier-erasmus-litera-ia-ca-drum-c-tre-sine-i-c-tr-gm15m5q3e84ts3d7

 

Flux 3, anul II Acreditare E+, Mobilitate de formare pentru cadrele didactice, Istanbul, Turcia

Școala Gimnazială „Ion Creangă”, Iași

Acreditare E+, proiect ID: 2024-01-RO01-KA121-SCH-000227682

Course & Training - Istanbul, Turcia

Furnizor de formare: Asociația Edu2Grow

Participanți: 3 profesori înv. primar

Perioada: 28.10.2024-01.11.2024

            O echipă de profesori din învățământul primar, Arsene Andra-Maria, Catrinescu Liliana, Orcinschi Elena Petronela, de la Școala Gimnazială “Ion Creangă”, Iași, a participat, în săptămâna 28.10.2024-01.11.2024, la cursul de formare intitulat “ART for inclusion”, desfășurat în Istanbul, Turcia, și organizat de Asociația EDU2GROW.

            Ca obiectiv central, cursul a vizat dezvoltarea competențelor participanților în construirea armonioasă a grupului (ținând cont de provocările legate de diversitate) și în transformarea clasei într-o echipă, prin utilizarea dinamicii de grup non-formale.

            Scopul cursului a fost de a ajuta cadrele didactice să dezvolte competenţe privind aplicarea artei şi a tehnicilor în diferite cadre formale și non-formale, pentru a încuraja incluziunea.

            Prima zi a debutat prin cunoașterea formatorilor și a colegilor de proiect din cele 3 țări: Turcia, Portugalia, România și prin introducerea în curs. S-au vizat evaluarea nevoilor și a așteptărilor, jocurile interculturale, lucrul într-un proiect international, precum: modul de comunicare și conectare, legătura dintre cultură și incluziune, stereotipurile și prejudecățile în clasă, valorile culturale și de grup. Pentru a cunoaște cultura, valorile și obiceiurile fiecărei țări, acestea au pregătit câte un stand reprezentativ. Dimensiunea interculturală a fost completată ulterior cu vizitarea celor mai importante obiective culturale din Istanbul, precum Catedrala Sfânta Sofia, Moscheea Albastră, alături de fermecătoarea croazieră turistică pe Bosfor, pentru a explora bogăția istorică și culturală a orașului, cu un ghidaj audio în limba engleză.

În zilele ce au urmat, participanții au descoperit noi metode de educație non-formală prin înțelegerea artistică a potențialului artei ca input pentru gândirea critică. Activitățile propuse au urmărit înțelegerea muzicii ca instrument de predare într-un cadru incluziv, îmbunătățirea experienței practice în planificarea lecțiilor cu activități artistice, încurajarea profesorilor să implice elevii în mecanisme practice de învățare printr-o abordare participativă și creativă.

            În a treia zi de formare, cadrele didactice au avut oportunitatea de a găsi răspunsul la întrebarea "Ce este incluziunea și ce este nevoie ca aceasta să funcționeze?", asistând la activități cu caracter incluziv în Maltepe Kadir Has Ilkokulu Primary School din Istanbul. Profesorii școlii au arătat că sunt pregătiți să integreze în sistemul de învățământ turc elevi cu diferite nevoi educaționale. S-a observat ca punct forte faptul că școala vizitată oferă elevilor facilitățile necesare desfășurării activităților: sală de consiliere pentru copiii cu cerințe educaționale speciale, sală de lectură, săli de jocuri, muzică, dans și teatru. Totodată, profesorii au arătat cum valorifică relațiile cu familiile pentru a crea un mediu incluziv pentru elevi.

Ziua a patra a fost consacrată activităților de învățare a etapelor de scriere și implementare a unui proiect incluziv în școală. Spiritul colaborativ, de împărtășire a ideilor și a exemplelor de bune-practici au condus la conturarea viitoarelor proiecte pe care profesorii le vor aplica în școlile unde predau.

În ultima zi de curs, profesorii participanți au reflectat asupra conceptelor învățate - școală incluzivă, societate incluzivă, mediere și negociere, gestionarea situațiilor de excludere -, în contextul valorilor europene și a nevoii asigurării de șanse egale în societate tuturor elevilor.

 

 

Flux 2, anul II Acreditare E+, Mobilitate de grup, Ivanka pri Dunaji, Slovacia

Școala Gimnazială „Ion Creangă”, Iași Steag_Romania.png

Acreditare E+, proiect ID: 2024-01-RO01-KA121-SCH-000227682

Mobilitate de grup: 6 elevi și 2 profesori

Titlul proiectului: eCOMPETENTS FOR A SUSTAINABLE EDUCATION

Școala gazdă: Zakladna škola M. R. Štefánika, Slovacia Steag_Slovacia.png

Perioada: 20.10.2024-25.10.2024

          In perioada 20.10-26.10. 2024, un grup de 6 elevi de la Şcoala Gimnazială "Ion Creangă" Iaşi, însoțiți de domnii prof. Alin Lungu și Alin Fârtăeș, au luat parte la mobilitatea Erasmus + din localitatea Ivanka pri Dunaji din Slovacia.

          Ziua întâi a mobilității a început cu primirea oaspeților, urmată de o activitate de cunoaștere, desfășurată în cadrul școlii din Ivanka, unde elevii români, portughezi și slovaci au avut ocazia să se cunoască, să împărtășească opinii. La final, copiii au lucrat in echipe mixte pentru a rezolva un chestionar despre țara gazdă, familiarizandu-se cu aspecte din geografia, istoria, cultura țării gazdă.  Ziua a continuat cu un atelier desfășurat în cabinetul de informatică al scolii din Ivanka, unde elevii noștri, îndrumați de colegii lor slovaci, au descoperit cum să lucreze în programul Microbits. După sesiunea IT a urmat ora de terapie muzicală unde elevii au cunoscut o nouă modalitate de a petrece timpul, plăcută și relaxantă, fără compania gadgeturilor, momentul reprezentând un mod de reconectare cu propriul sine. 

           Programul a continuat cu un mic periplu în localitatea Ivanka, in cadrul careia gazdele ne-au prezentat principalele obiective turstice: Piața și Capela "Sf. Rosalia", Biserica Sf. "Ioan Botezătorul", Casa Manor.

          Prima zi de mobilitate s-a incheiat la centrul de informare turistică din Ivanka pri Dunaji, unde a avut loc întâlnirea cu primarul localității gazdă, domnul Letenay.

          Ziua a doua a mobilității E+ din Slovacia a început în cadrul Școlii gazdă "Milan Ratislav Štefánik" din Ivanka pri Dunaji. Elevii noștri si-au "testat" cunoștințele dobândite ieri despre istoria orașului Ivanka printr-un joc în aplicația Kahoot!, unde eleva noastră, Radu Anastasia, a ocupat locul 3 pe podium din 17 participanți. În continuare, echipa noastră a susținut două prezentări: una despre România, prin care au promovat locurile turistice și culturale; iar a doua despre pasiunile personale.

          A doua activitate a zilei a presupus participarea la un Workshop de "blueprinting" susținut de un artist local din Ivanka. În Slovacia, tehnica blue printing a început prin secolul al XVIII-lea , iar acest meșteșug s-a răspândit foarte repede în toate regiunile.Țesăturile vopsite în culoarea albastră au devenit populare mai ales în mediul urban, iar ateliere de imprimare au fost înființate în aproape fiecare oraș slovac. Printre produsele imprimate se numărau eșarfele ceremoniale, care erau folosite pentru botezuri, nunți sau înmormântări. Majoritatea atelierelor de tipărire albastră din Slovacia au fost active până la mijlocul secolului al XX-lea . În 2018, proiectul a fost înscris pe lista UNESCO a Patrimoniului Cultural Imaterial al Umanității. După prezentarea meșteșugului, elevii au realizat diferite modele florale pe mostre de pânză, iar la final și-au personalizat și o serie de tricouri pentru a le păstra în amintirea acestui moment. După masa de prânz am asistat la un program artistic în sala de Educație Fizică și sport, susținut de către elevii școlii gazdă. Aceștia ne-au încântat cu momente de: muzică, dans popular, hip-hop, teatru, sport (karate).

           Ziua s-a încheiat prin plantarea "copacului" prieteniei.

          Ploaia și vremea neprietenoasă nu ne-a oprit să ne bucurăm de frumusețile Slovaciei.
          Itinerarul nostru a început la ora locală 8 din Ivanka pri Dunaji cu destinația Bratislava. Atmosfera în autocar a fost întreținută de domnul profesor    David Ručka care prin buna sa dispoziție ne-a făcut să uităm de traficul aglomerat de la primele ore ale dimineții, "predându-ne" un curs de istorie cehoslovacă, răspunzând la întrebările noastre și ale colegilor portughezi.
Odată ajunși în capitala de pe malurile Dunării, am vizitat curtea Castelului Bratislava, care ne-a oferit o priveliște încântătoare asupra Dunării și a orașului în ciuda vremii ploioase.
          În continuare am coborât spre centrul istoric unde am admirat Biserica Ortodoxă din Bratislava, închinată Sfântului Ierarh Nicolae, construită în stil baroc în sec. al XVII-lea. Drumul nostru a continuat către Catedrala Romano- Catolică "Sf. Martin", a încoronării regilor maghiari între anii 1583-1830. Aici am admirat stilul gotic al catedralei foarte asemănătoar cu cel al Bisericii Negre din Brașov. Periplul nostru a continuat spre centrul orașului vechi de unde am achiziționat diverse suveniruri pentru cei dragi.

           Ultimul obiectiv turistic prezentat de gazdele noastre a fost Danubiana Meulensteen Art Museum situat la 20 de km sud de Bratislava, fondat de către Gerard Meulensteen, olandez originar din Eindhoven și slovacul Vincent Polakovič, pasionat de artă. De-a lungul celor 25 de ani, muzeul a fost vizitat de nu meroase personalități: Regele Juan Carlos I al Spaniei, Regina Beatrix a Țărilor de Jos, Regina Sonja a Norvegiei etc. De asemenea a găzduit numeroși artiști contemporani slovaci, dar și internaționali, precum: Joan Miró, Sam Francis, Karel Appel, Magdalena Abakanowicz, Lucebert, Walasse Ting, Antoni Clavé, Martín Chirino, Markus Prachensky, Ilona Kesserü Ilona, Jozef Jankovič, Rudolf Sikora, Vladimír Kompánek, Miroslav Cipár, Vladimír Popovič.

            Felicitări ambasadorilor Erasmus+ ai Școlii Gimnaziale „Ion Creangă”, Iași: Amira Pascu (6A), Teodora Bălăuță (7A), Ioana Tănase (7B), Vlad Scafariu (7B), Anastasia Radu (8B), Mihnea Cârcu (8B), coord. de prof. Alin Lungu, prof. Alin Fârtâieș!

A consemnat,

prof. Alin FÂRTÂIEȘ

 

Flux 1, anul II Acreditare E+, Mobilitate de formare pentru cadrele didactice, Dublin, Irlanda

Școala Gimnazială „Ion Creangă”, Iași Steag_Romania.png

Acreditare E+, proiect ID: 2024-01-RO01-KA121-SCH-000227682

Course & Training

Participanți: 1 profesor înv. primar, 4 profesori învățământ gimnazial

Obiectiv E+: dezvoltarea competențelor de literație la elevi prin dezvoltarea gândirii critice și a abilităților de învățare autonomă

Furnizor de formare: Europass Teacher Academy

Perioada: 20.10.2024-25.10.2024

            În luna octombrie, la Școala Gimnazială “Ion Creangă”, Iași, a început implementarea activităților de mobilitate proiectate pentru anul II de Acreditare Erasmus, ID: 2024-01-RO01-KA121-SCH-000227682, proiect finanțat cu 32.452 de euro din fondurile Uniunii Europene pentru anul școlar 2024-2025.

            Propunându-ne ca priorități dezvoltarea la elevi a competențelor de literație și a competenței “a învăța să înveți”, în luna octombrie au avut loc 5 mobilități individuale ale cadrelor didactice.

             O echipă formată din 5 profesori din învățământul primar și gimnazial, prof. Borș Ștefăniță (învățător), prof. Nicoleta-Cristina Crețu (matematică), prof. Grațiela Prodan (lb. română), prof. Petronela Postolache (lb. engleză), prof. Alma Mateiu (lb. română), a participat, în săptămâna 20.10.2024-25.10.2024, la cursul de formare intitulat “Brain-Based Learning. Understand How Students Realy Learn”, desfășurat în Dublin, Ireland, și organizat de Europass Teacher Academy, coordonator al cursului fiind directorul academic al instituției de formare.

            Scopul cursului a fost de a oferi cadrelor didactice repere metodologice moderne, pentru a reuși să îmbunătățească și să accelereze procesul de învățare al elevilor, prin proiectarea unor activități creative de predare, implicându-i activ pentru o mai bună înțelegere și învățare.

            Pe o vreme irlandeză atipică, însorită, cadrele didactice s-au întâlnit și au lucrat în echipe multinaționale, în mediul de învățare prietenos și, totodată, digitalizat al academiei. Cuvinte-cheie precum: mindseting, brainbrakers, growth mindset, mindfulness, dar și conexiune, interculturalitate, inteligență emoțională și artificială, au deschis orizontul experimentării unor tehnici care pun sub semnul întrebării metodele convenționale de predare, axate pe memorizare mecanică, și deschid calea către învățarea asociativă, vizuală și creativ-critică. 

            Explorarea și aplicarea principiilor BBL (Brain-Based Learning) în activitatea didactică, cu impact major în dezvoltarea competențelor de literație la elevi, reprezintă o abordare educațională bazată pe cercetările neuroștiințifice despre cum creierul învață. Cei aproape 20 de cursanți din România, Spania, Franța, Olanda, Suedia, Finlanda și Polonia au descoperit cum principiile BBL pot optimiza învățarea elevilor, prin metode care respectă funcționarea naturală a creierului și stimulează învățarea activă, semnificativă și aplicabilă în viața reală. Astfel, BBL în sala de clasă transformă profesorul dintr-un simplu furnizor de informație într-un facilitator al învățării, transformându-l într-un adevărat mentor educațional. Această abordare îi ajută pe elevi să fie implicați activ în procesul de învățare, le poate crește motivația și capacitatea de a reține și aplica cunoștințele, realizeazând o învățare vizibilă. Practic, BBL face ca învățarea să fie mai adaptată ritmului și modului natural de funcționare al creierului, susținând astfel o dezvoltare holistică a elevilor.

            Alte două activități care au completat formarea cursanților au vizat importanța dezvoltării inteligenței emoționale (IE) la elevi, respectiv, a descoperirii oportunităților educaționale ale programelor de inteligență artificială (IA), din ce în ce mai relevante în educație, iar utilizarea acestora în activitatea didactică poate transforma semnificativ modul în care, în secolul XXI, profesorii predau și elevii învață.

            Dimensiunea interculturală a fost conturată prin crearea de contexte de exprimare a identității fiecărui popor, de transmitere de valori specifice culturii proprii, de descoperire a locurilor iconice spirituale și cultural-artistice ale orașului Dublin, alături de străzile pitorești străjuite de căsuțele tipice și de vestitele parcuri publice, care imortalizează artistic poveștile și istoria poporului irlandez.

A consemnat,

Dir adj. , prof. Grațiela PRODAN, coord. Acreditare Erasmus

Voalanta BBL

Creierul Adevăruri sau mituri